Grundläggande riktlinjer för Isdala konståkningsklubb
I klubben visar alla varandra respekt och träningsvilja. Alla måste ta ansvar och göra sitt bästa för att man ska utvecklas och ha roligt. Vi vill bidra till att barn och ungdomar får en meningsfull fritidssysselsättning. Vi ska även bidra till att fostra barn och ungdomar socialt och till trygga individer. Fostran ska grundas på respekt för andra människor och för människors olikhet och lika värde. I Isdala konståkningsklubb har alla ledare inom föreningen ett ansvar som förebilder.
1. Riktlinjer för träning
Isdala konståkningsklubb ska bedriva en bred och kvalitativ skridskoutbildning med kompetenta tränare och ledare. Vi ska utveckla både åkare och tränare i klubben för att höja nivån för samtliga individer. En filosofi – en vägledare. Utbildningen ska bedrivas långsiktigt och träningen ska vara ålders- och individanpassad. Vi ska ge alla bästa möjliga utvecklingsmöjligheter.
2. Åldersanpassad träning
I barn- och ungdomsverksamheten är det viktigt att utbildningen anpassas till och utgår från åldersmässiga förutsättningar. Barn och ungdomars motorik och förmåga att lära är olika i olika åldrar. Träningen och de praktiska övningarna ska därför anpassas till åkarnas ålder.
Genom att starta med åldersanpassad träning kan vi ge varje åldersgrupp en gedigen utbildning utifrån deras förutsättningar och stegvis bygga vidare med nya färdigheter. I skridskoskolan lär vi t.ex. åkarna grunderna i att åka skridskor för att sedan bygga på med mer avancerad skridskoträning och teknik när de börjar i träningsgrupp.
3. Individanpassad träning
Barn och ungdomars utvecklingsnivå som konståkare kan variera mycket. Vissa kan redan vid 8-9-års ålder ha en väl utvecklad skridskoåkning och teknik medan andra ännu inte lärt sig grunderna. Åkarnas utveckling kan också gå olika snabbt i olika åldrar. En åkare som ligger långt fram kan t.ex. stanna upp i utvecklingen medan en annan som kanske legat långt efter plötsligt gör stora framsteg och kommer ikapp.
Ingen är färdigutvecklad i skridskoåkning, teknik och således gäller den åldersanpassade träningen för alla barn- och ungdomar.
Isdala konståkningsklubb ska kombinera den åldersanpassade träningen med en träning som ger varje individ bästa möjliga förutsättning att utvecklas. Det gäller såväl den som kanske ligger lite efter i utvecklingen som den som kommit väldigt långt. Träningen och den övriga utbildningen ska också ge individen förutsättningar att utveckla sin individuella teknik och kreativitet. Därför är det viktigt att anpassa träningen inte bara efter ålder utan också efter individen. Detta ställer stora krav på tränaren att lära känna åkarna i sin grupp och förstå deras svagheter och deras styrkor.
Vid behov kan övningar nivågrupperas. Alla grupper kan om det är lämpligt genomföra samma övning men i olika fart. När åkare gör framsteg så bör de flyttas till en mer avancerad grupp. Indelningen ska utgå ifrån kunskap men även ambition hos åkaren. Indelningen i de olika grupperna ska således variera.
4. Barns och ungdomars utveckling
Tränare och ledare i Isdala konståkningsklubb ska ha stor kunskap om barn och ungdomar och deras utveckling.
5. Dans och Special Technical training (STT, markträning)
För att kunna avancera inom konståkningen bör åkaren komplettera isträning med dans och STT (styrka och teknik). Målsättningen är att det skall erbjudas medlemmarna inom klubben utifrån utveckling och ambitionsnivå. Dans skall även kunna erbjudas som enskild aktivitet.
6. Utvecklingssamtal
Individuella utvecklingssamtal är ett utmärkt verktyg för att stödja varje enskild åkares utveckling. Genom att föra en dialog kommer åkare och tränare att lära känna varandra bättre vilket ökar tryggheten.
7. Tränarnas ansvar/utveckling
Klubbens målsättning är att alla tränare skall följa samma strategi och teknik och har full förståelse för gemensamma grunder allt för att få en enhetlighet – en röd tråd i verksamheten. Det är viktigt att kunna ha tränare på alla nivåer.
Utbildning: Hur utvecklar man nivåerna på tränarna?
a) Samla alla tränarna för gemensamma/interna utbildningstillfällen, ex med videomaterial för att visa teknik, förberedelser och jämförelser.
b) Fadderverksamhet, hjälptränare får vara med vid ordinarie träningar för att praktisera teori i verkligheten.
Slutligen
Det är viktigt att arbeta för en god klubbanda där vi stöttar, uppmuntrar och hjälper varandra, såväl åkare och tränare som familjer. Att verka för bra relationer mellan klubben, andra idrottsutövare och människor runt om vår verksamhet.
Lust, glädje och gemenskap!